A kocsibejáró beton vastagságának meghatározása nemcsak a ránk váró munka nagysága miatt fontos, de kőkeményen zsebre megy.
Ha nem elég vastag szerkezetet építünk, akkor jelentősen nő a kockázata, hogy használatbavétel után fog károsodni, és a javítás gyakran csak teljes bontás után újra betonozással végezhető el.
Ha indokolatlanul vastag szerkezetet építünk, akkor pedig az anyag és a munkadíj lesz olyan nagy, ami szükségtelen.
Ezért a kocsibejáró beton vastagsága és az alatta lévő réteg lényeges szempont, mielőtt hozzákezdünk a munkához.
A tervezés előtt feltétlenül állapítsuk meg, hogy mennyire állékony talajon szeretnénk megvalósítani a betonozást. Duzzadó agyagos, vagy puha-, bizonytalan- esetleg vizes talajon ne tervezzünk kocsibejárót, mert rövid életű lesz. Minden lánc olyan erős, mint a leggyengébb láncszeme, ezért egy ilyen talajra hiába építünk nagyon vastag és bivalyerős betont, idővel tönkre fog menni.
Ha megfelelő a talaj a betonszerkezet fogadására, akkor már csak azt kell megállapítani, hogy várhatóan mekkora járművektől kap majd terhelést, és milyen gyakorisággal.
Kétféle szélsőséges hozzáállással szoktam találkozni:
- “Elég oda 10 cm oszt jóvan. Csináltam már ilyet, raktam bele egy négyes vasat, oszt kombájnok szaladgálnak rajta 10 éve. Semmi baja!”
- “Egy Szuzuki fog rajta parkolni, de csak hetente egyszer használjuk. Ezért a kocsibejáró beton vastagságát 20 cm-re gondoltam egy réteg 10-es betonacél hálóval megerősítve, alatta meg 25 cm vastag kavics.”
Az elsővel az a probléma, hogy előfordulhat olyan tökéletes együttállás, hogy valóban működjön egy ilyen szerkezet, de erre elég kicsi az esély.
A másodikkal pedig az, hogy azon valóban szaladgálhatnak kombájnok, de a túlméretezett munka nagyon sokba kerül, és még környezetszennyező is.
Átlagos terhelés esetén, 1-2 személyautó napi rendszeres mozgása esetén az alábbi rétegrend számtalanszor bizonyított:
- 15 cm vastag alaposan tömörített zúzalék vagy sóder ágyazat.
- 10 cm-es kocsibejáró vastagság C20/25 szilárdságú betonból.
- 6x100x100-as betonacél háló erősítés
A betonacél háló helyett használhatunk 4 kg/m3 adagolással ArmoTec statikai szál erősítést is, amivel nemcsak a hálóval történő vesződést spóroljuk meg, de jelentősen csökkennek a költségeink is, miközben sokkal tartósabb végeredményre számíthatunk.
Erre a kocsibejáróra nagyobb teherautó is rámehet néha.
Ha rendszeres kis- közepes méretű teherautó forgalomra számítunk, akkor a kocsibejáró beton vastagság 15 cm legyen. Nagy teherautók és nehézgépek folyamatos forgalma esetén a beton vastagság 20 cm-re nő, és az ágyazat is 20-25 cm vastag.
Sokan azt gondolják, hogy ha ennek az információnak a birtokában vagyunk, akkor már borítékolható a tökéletes végeredmény, de nem is tévedhetnének ennél nagyobbat.
A megfelelő rétegrend meghatározása az egyik legfontosabb dolog betonozás előtt, de nem az egyetlen.
Nagy figyelmet igényel az
- ágyazat megfelelő tömörítése,
- a jó minőségű beton,
- a betonacél háló megfelelő elhelyezése – vagy kiváltása ArmoTec makroszállal,
- a beton tömörítése, és Vip-Rex szuperfolyósító használata a tökéletesen fagyálló beton eléréséhez,
- és a beton utókezelése, védelme a kiszáradástól és fagyástól.
A betonozás után fellépő – de elkerülhető – kockázatok:
- a beton zsugorodása során keletkező repedések,
- terhelés során fellépő törések, repedések,
- zsugorodási repedések után keletkező egyre nagyobb rések,
- a megkötött beton nem elég fagyálló, ezért hamar tönkremegy,
- a háló nem jó helyen van, ezért korrodálni kezd, és szétmegy a beton három év alatt,
- és még sokan mások.
Ezeket a kockázatokat kiküszöbölheted, ha ArmoTec statikai makroszálat használsz betonacél helyett.
Ráadásul olcsóbb is lesz a munka, mintha vassal dolgoznál. Nem beszélve a sokkal kevesebb maceráról.
Ha pedig Vip-Rex szuperfolyósítót is használsz, akkor olyan szuperbetonod lehet, ami egész életed során kiszolgál.
Az ArmoTec és a Vip-Rex együttes ereje ezt nyújtja:
- 3 dimenzióban erősíti meg a betont, annak minden egyes pontján. A háló csak egy síkban.
- Zsugorodási repedéseket nullára csökkenti.
- Jelentősen felgyorsítja a kivitelezést. Ezt úgy éri el, hogy a betonacél hálóhoz kapcsolódó munkafolyamatokat kiváltja.
- Biztonságossá teszi a munkavégzést, mert a betonacél használatból eredő baleseteket kiküszöböli.
- Könnyű szállítani. 500 kg betonacél hálót 25-50 kg ArmoTec-kel ki tudunk váltani, amit teherautó helyett egy postás házhoz szállít.
- Könnyű vele dolgozni. Csak egyszerűen a betonkeverőbe kell adagolni, nincs szállítás, nincs pakolás, nincs vasszerelés, nincs macera.
- Szinte nulla a munkaigénye
- Nem korrodál. A vasbetonok egyik legnagyobb hátránya, hogy egy idő után a betonba zárt acél is elkezd korrodálni a savak miatt. A beton kis mikrorepedésein keresztül oxigén és nedvesség éri, ami az egész betont elkezdi szétszedni. Az ArmoTec ezt teljesen kiküszöböli.
- Könnyű fúrni a szálerősített betont, nincs fúró törés.
- Sokkal olcsóbb, mint a betonacél háló
- Sokkal kisebb ökológiai lábnyomot hagy. Gyártása és szállítása a betonacél környezetszennyezésének töredéke. Ráadásul ha ezzel váltod ki az acélt, akkor csökkentheted a korrózió védő betontarakarás mennyiségét, amivel további jelentős mértékben hozzájárulsz a környezetvédelemhez. Ha fontos neked a környezet kímélése, akkor ez a Te anyagod.
- A betonszerkezetek legalább 50%-át arra használják, hogy megvédje a betonacélt a korróziótól. Makroszál esetén erre nincs szükség, így jelentősen csökkenthető a beton mennyiség.
- egyszerűbb betonozás
- tömörebb beton, nagyobb szilárdság
- megnövelt kopásállóság
- hosszabb élettartam
- kevesebb víz felhasználása
- kisebb zsugorodás
- jobb minőségű beton
- kisebb kockázat a beton meghibásodását illetően
- könnyebb munkavégzés
- kisebb repedezési hajlam
- megnövelt vízzárás
- jobb fagyállóság
- hosszabb a bedolgozhatósági idő (nem köt rád a beton)
- könnyebb simítás
- szebb végeredmény
- kevesebb utókezelési munka
Igaz, hogy a kocsibejáró beton vastagság miatt jöttél erre az oldalra, de ha idáig eljutottál, akkor most sokkal többet tudsz a betonozásról, mint eddig, és a lehetséges kockázatok 99%-át ki fogod tudni küszöbölni. Ráadásul gazdagabb is lettél, mert olcsóbban fogsz betonozni, mint mások 😃
Siposs Levente
felújítás szakértő
A tartós megoldások elkötelezett támogatója