Ha most először állsz kocsibeálló betonozás előtt, és tanácstalan vagy mit kell csinálnod a kivitelezés során, vagy mire kell odafigyelned, ha szakemberrel csináltatod meg, akkor jó helyen jársz.
Lépésről lépésre végig vesszük a kocsibeálló betonozásának menetét.
Tervezés és előkészületek
Mielőtt bármilyen munkába belekezdenél, elengedhetetlenül fontos a tervezés. Ezekre a kérdésekre add meg a választ:
- Mekkora kocsibeálló betonozása előtt állsz?
- A telek melyik területén lesz a legpraktikusabb a kialakítás?
- Milyen és hány db autót fogsz itt tárolni, vagy ezen közlekedni?
- Megoldható-e, hogy ne csak egy sorban tudjanak megállni a kocsik?
- Milyen vastag legyen a kocsibeálló, és mi legyen a rétegrend? A kocsibejáró vastagságának meghatározásában ez a cikkünk segít: Kocsibejáró beton vastagság
- Tervezd meg a felület lejtését is (kb. 2%) hogy az eső víz le tudjon folyni róla.
- Mennyi betonra lesz szükséged?
- Házi keverésű betonnal, zsákos betonnal, vagy üzemből hozatott betonnal fogsz dolgozni?
- Milyen szerszámokra, és anyagokra lesz szükséged?
A terület előkészítése
Csak olyan talajon szabad betonozni, ami megfelelően állékony, és ki tudod alakítani rajta a stabil alapot.
A termett talajt ki kell termelned a várható terheléstől függő vastagságban. Ez általában 10-25 cm közötti. Ha a kocsibeálló végleges szintje a jelenlegi talajjal egy szintben van, akkor nincs szükséged zsaluzatra, mert a kitermelt föld függőleges széle lesz a zsalu. Ebben az esetben a kitermelt föld mélységét úgy kell meghatároznod, hogy az alapozás és a beton is elférjen benne.
Ha magasabban lesz a kocsibeálló szintje mint a kitermelt talaj pereme, akkor zsaluzatot kell készítened, ami megakadályozza a beton elfolyását, és megtartja a betont.
Az alapozás
A kocsibeálló tartósságának (mint sok minden másnak) kulcsa az alapozás. Javasolt a betonozást soha nem a termett talaj felületére készíteni. Mindig érdemes tömörített zúzalék (estleg kavics) ágyat készíteni. Kocsibeálló esetén kötelező. Ez megakadályozza, hogy a fagyási olvadási ciklusok gyakran megemeljék a kocsibálló különböző pontjait, így tönkremenetelt okozva. Az ágyazat legyen 5-10 cm-rel vastagabb, mint a tervezett kocsibeálló beton vastagsága. A legjobb betonból készült kocsibeálló is hamar tönkremegy, ha gyenge az alapja.
Az alapozáshoz szokták sorolni a betonacél háló elhelyezését is, mivel sokan csak úgy leteszik a földre betonozás előtt, majd ráöntik a betont. Ezzel a technológiával az a baj, hogy a beton nem tudja így körbeölelni a vasat, ezért a háló nem is tudja kifejteni a várt hatást: a beton felülete vagy a teljes keresztmetszete hamar megreped. Olyan, mintha nem is került volna bele vas. Csak eltemettük a drága hálót.

A betonacél háló elhelyezését mindig úgy kell megoldani, hogy az a beton keresztmetszet alsó kétharmadában legyen. Ezért meg kell emelni betonozás előtt.
Ha ragasztott burkolattal akarod ellátni a kocsibeállót, akkor feltétlenül gondoskodnod kell a vízszigetelésről is.
A megfelelő vastagságú betonacél háló megválasztása nemcsak a kocsibeálló terhelhetősége és tartóssága miatt lényeges elem, hanem azért is, mert ezen közlekedtek majd a betonozás során. Egy 4-5 mm vastag háló nem tudja megtartani egy felnőtt ember súlyát. Ezért érdemes minimum 6x100x100-as hálót választani.
Ha pedig el akarod kerülni a betonacél hálóval történő birkózást, és szeretnél olcsóbban és gyorsabban betonozni, akkor válaszd az ArmoTec statikai szálerősítést a betonacél helyett. Nemcsak a betonacél hálóval történő macerát spórolod meg, de egy három dimenzióban megerősített, sokkal tartósabb beton lesz a jutalmad, sokkal kevesebb munkával.
A beton keverése és öntése
Ez a fázis attól függ, hogy házilag kevered e a betont, vagy kész betont használsz. Ha házilag kevered a betont, akkor érdemes elolvasnod ezt a cikket: Betonozáskor leggyakrabban feltett kérdések és ezt A tökéletes fagyálló beton elkészítése.
A beton szilárdsága minimum C16/20 de még jobb a C20/25 minőség. Itt ki tudod számolni a szükséges anyagokat: Beton kalkulátor
Fontos mozzanat a beton öntése során a tömörítés. Ha Vip-Rex szuperfolyósítót használsz, akkor ez a feladat nem lesz kihívás, mert a Vip-Rex SF adagolásával majdnem önterülő és öntömörödő betont tudsz készíteni. Ha üzemből hozatod, kérj bele plasztifikátort, és rendelj önthető betont. Ennek a betonnak a zsugorodása nagy, amit az ArmoTec megfelelő adagolása szintén kiküszöböl.
ArmoTec használata esetén a betonozást nem fogja akadályozni a betonacél hálón történő közlekedés sem.
Nem lehet úgy önthető betont készíteni, hogy jó sok vizet keverünk hozzá, mégis sokan megpróbálják. A végeredmény minden esetben minimum megrepedezés, de majdnem biztosan rövid élettartam.
A beton simítása
Ha önthető betont rendeltél vagy készítettél akkor a tömörítés könnyű feladat lesz. A beton felületének simítása egy hosszú lehúzóléccel végezhető, és számos kéziszerszámot vagy motoros eszközt használhatsz hozzá. A lejtést folyamatosan ellenőrizni kell.
Kültérben nem célszerű tükörsima felületet kialakítani, enyhén érdesíteni kell.
A beton száradása és utókezelése
Ha elkészültünk a kocsibálló betonozásával, még nem vagyunk készen a munkával. A leggyakrabban elkövetett hibák egyike az utókezelés elmaradása. Nyáron, nagy melegben kifejezetten fontos, hogy a betont megfelelő ideig nedvesen tartsuk, hogy a kötési és szilárdulási folyamatok hibátlanul megtörténhessenek.
Az első nap kritikus, de egy hétig legalább gondoskodni kell a beton nedvességtartalmának pótlásáról.
Ha a felület már nem tapad, le lehet takarni fóliával. Ezzel nemcsak a nedvességet tartjuk bent, de megelőzzük a huzatos, szeles időjárásból eredő repedések kialakulását is. Ez különösen fontos a kültéri betonok esetében, amik nem lesznek semmivel burkolva. A kis repedéseken keresztül ugyanis könnyebben bejut a nedvesség és a sólé a betonba, ami nagyon rövid idő alatt tönkre tudja tenni a drága munkánkat.
+1 bónusz tipp: a kocsibeálló védelme
Ha a kocsibeálló betonozás elkészült, és ArmoTec makroszálat használtál Vip-Rex SF szuperfolyósítóval kombinálva, akkor jó eséllyel évtizedekig megoldottad a feladatot. Ám ha tovább akarod növelni a kocsibeálló élettartamát, akkor célszerű felületvédelemről is gondoskodnod. Erre az egyik megoldás a betonfesték vagy még jobb az útfesték használata. Sok évig megóvja a betonszerkezetet a beszivárgó csapadéktól, és a felújítása is rém egyszerű.
A kocsibeálló betonozása nem űrhajó építés, de számos buktatója van, amiket te most már el tudsz kerülni. Ha a fentiek alapján fogsz eljárni közel 100% esélyed van rá, hogy tartós végeredményt kapsz.
Barátsággal:
Siposs Levente
felújítás szakértő